top of page
cassianmariaspiridon.jpg

Lumea și păcatele ei capitale (I)

Cassian Maria Spiridon

Păcatul este definit drept încălcarea cu deplină È™tiință È™i cu voie liberă, prin gînd, cuvînt sau faptă, a legilor morale sau  neîmplinirea unei legi morale.

În cărÈ›ile sfinte sînt identificate È™apte păcate capitale: lăcomia, desfrînarea, avariÈ›ia, mînia, invidia, lenea È™i trufia. Pentru Sf. Toma d’Aquino „un viciu

capital este cel care are un scop dorit în mod

excesiv astfel încît, pentru a-È™i îndeplini dorinÈ›a, un

om face mai multe păcate, însă toate îÈ™i au originea

în viciul considerat sursa principală”. Tot Sfîntul

din Aquino afirmă asemănător în aceeaÈ™i Summa

theologica , atunci cînd vorbeÈ™te Despre lăcomia la

mîncare  (trad. S. Avram, vol. III, Editura Polirom,

2016) că este numit „viciu capital” cel din care

izvorăsc alte vicii, după sensul cauzei finale, adică

în măsura în care conÈ›ine un scop foarte de dorit, È™i

de aceea, prin faptul că este dorit, oamenii sînt

provocaÈ›i să păcătuiască în multe feluri.

 Pe acelaÈ™i subiect, Fernando Savater, în Cele

È™apte păcate capitale  (Editura RAO, 2011, trad.

Coman Lupu) remarcă: „Păcatele capitale sunt

comportamente fireÈ™ti care, prin exces, îÈ™i pierd

caracterul operativ. Este logic să vrei să mănînci ca

să-È›i refaci puterile. Dar dacă È›i să dă să mănînci o

vacă întreagă, faptul nu mai este operativ, întrucât,

cu mult noroc, n-o să te mai poți urni din loc cel

puÈ›in o săptămână”.

Este evident că lipsa măsurii, practicarea în

exces, indiferent pe ce palier, fie al simțurilor, al

cunoașterii sau al dorinței de putere, deschide

porțile viciului, către unul dintre păcatele capitale.

Un specialist în subiecte islamice, Omar

Abboud, citat și de Savater, cu trimitere la dorințele

È™i apetiturile care ne bîntuie, indiferent dacă sîntem

sau nu religioÈ™i, mai ales în cazul celor care se

declară atei, face o observație care ne

contextualizează în epoca în care trăim: „Consider

că pot să nu aibă credințe monoteiste sau orice alt

tip în relaÈ›ie cu o divinitate dar sigur au o mare

religie: capitalismul și consumul ajunse la

paroxism, ca valori absolute. Trăim afundaÈ›i nu în

păcatele capitale, ci în păcatele capitalului.

Contrapartida acestei idei este că s-ar putea afirma

că este vorba despre o dorință de a progresa și de a

dobândi elemente materiale pentru a trăi mai bine.

Dar aici încolÈ›eÈ™te întrebarea în legătură cu ceea ce

înseamnă să trăim sau nu mai bine”.

Nelimitarea apetitului de orice natură este ceea

ce defineÈ™te prezenÈ›a în natura umană a

concupiscenței.

În Epistola a doua către Timotei , Sf. Apostol

Pavel, la cap. 3, scoate-n lumină prin ce se

manifestă sporirea răului în lume: „Că vor fi

oameni iubitori de sine, iubitori de argint, lăudăroși,

trufași, hulitori, neascultători de părinți,

nemulțumitori, fără cucernicie. Lipsiți de dragoste,

neînduplecaÈ›i, cruzi, neiubitori de bine. Vînzători,

necuviincioÈ™i, îngîmfaÈ›i, iubitori de desfătări mai

mult decît iubitori de Dumnezeu”.

Cum le ordonează È™i Fernando Savater apelînd

tot la Apostolul Pavel prin trimitere la cei trei

duÈ™mani nominalizaÈ›i de acesta: libido sentiendi  –

care cuprinde concupiscenÈ›a simÈ›urilor, mîncarea È™i

desfrîul; libido cognosciente  – în care sînt prezente

la libidoul cunoașterii: dorința de a ști mai mult,

curiozitatea, născocirea de noi lucruri; libido

dominante , unde dorința de putere se afirmă prin:

dorința de a comanda, de a domina și de a te impune

în faÈ›a celorlalÈ›i: „Sînt trei mari concupiscenÈ›e, de

la care pornesc celelalte păcate, care mențin și

perpetuează viaÈ›a umană. Însă trebuie să le

temperăm prin intermediul unor deprinderi sociale,

bottom of page