Lumea și păcatele ei capitale (I)
Cassian Maria Spiridon
Păcatul este definit drept încălcarea cu deplină È™tiință È™i cu voie liberă, prin gînd, cuvînt sau faptă, a legilor morale sau neîmplinirea unei legi morale.
În cărÈ›ile sfinte sînt identificate È™apte păcate capitale: lăcomia, desfrînarea, avariÈ›ia, mînia, invidia, lenea È™i trufia. Pentru Sf. Toma d’Aquino „un viciu
capital este cel care are un scop dorit în mod
excesiv astfel încît, pentru a-È™i îndeplini dorinÈ›a, un
om face mai multe păcate, însă toate îÈ™i au originea
în viciul considerat sursa principală”. Tot Sfîntul
din Aquino afirmă asemănător în aceeaÈ™i Summa
theologica , atunci cînd vorbeÈ™te Despre lăcomia la
mîncare (trad. S. Avram, vol. III, Editura Polirom,
2016) că este numit „viciu capital” cel din care
izvorăsc alte vicii, după sensul cauzei finale, adică
în măsura în care conÈ›ine un scop foarte de dorit, È™i
de aceea, prin faptul că este dorit, oamenii sînt
provocaÈ›i să păcătuiască în multe feluri.
Pe acelaÈ™i subiect, Fernando Savater, în Cele
șapte păcate capitale (Editura RAO, 2011, trad.
Coman Lupu) remarcă: „Păcatele capitale sunt
comportamente fireÈ™ti care, prin exces, îÈ™i pierd
caracterul operativ. Este logic să vrei să mănînci ca
să-È›i refaci puterile. Dar dacă È›i să dă să mănînci o
vacă întreagă, faptul nu mai este operativ, întrucât,
cu mult noroc, n-o să te mai poți urni din loc cel
puÈ›in o săptămână”.
Este evident că lipsa măsurii, practicarea în
exces, indiferent pe ce palier, fie al simțurilor, al
cunoașterii sau al dorinței de putere, deschide
porțile viciului, către unul dintre păcatele capitale.
Un specialist în subiecte islamice, Omar
Abboud, citat și de Savater, cu trimitere la dorințele
È™i apetiturile care ne bîntuie, indiferent dacă sîntem
sau nu religioÈ™i, mai ales în cazul celor care se
declară atei, face o observație care ne
contextualizează în epoca în care trăim: „Consider
că pot să nu aibă credințe monoteiste sau orice alt
tip în relaÈ›ie cu o divinitate dar sigur au o mare
religie: capitalismul și consumul ajunse la
paroxism, ca valori absolute. Trăim afundaÈ›i nu în
păcatele capitale, ci în păcatele capitalului.
Contrapartida acestei idei este că s-ar putea afirma
că este vorba despre o dorință de a progresa și de a
dobândi elemente materiale pentru a trăi mai bine.
Dar aici încolÈ›eÈ™te întrebarea în legătură cu ceea ce
înseamnă să trăim sau nu mai bine”.
Nelimitarea apetitului de orice natură este ceea
ce defineÈ™te prezenÈ›a în natura umană a
concupiscenței.
În Epistola a doua către Timotei , Sf. Apostol
Pavel, la cap. 3, scoate-n lumină prin ce se
manifestă sporirea răului în lume: „Că vor fi
oameni iubitori de sine, iubitori de argint, lăudăroși,
trufași, hulitori, neascultători de părinți,
nemulțumitori, fără cucernicie. Lipsiți de dragoste,
neînduplecaÈ›i, cruzi, neiubitori de bine. Vînzători,
necuviincioÈ™i, îngîmfaÈ›i, iubitori de desfătări mai
mult decît iubitori de Dumnezeu”.
Cum le ordonează È™i Fernando Savater apelînd
tot la Apostolul Pavel prin trimitere la cei trei
duÈ™mani nominalizaÈ›i de acesta: libido sentiendi –
care cuprinde concupiscenÈ›a simÈ›urilor, mîncarea È™i
desfrîul; libido cognosciente – în care sînt prezente
la libidoul cunoașterii: dorința de a ști mai mult,
curiozitatea, născocirea de noi lucruri; libido
dominante , unde dorința de putere se afirmă prin:
dorința de a comanda, de a domina și de a te impune
în faÈ›a celorlalÈ›i: „Sînt trei mari concupiscenÈ›e, de
la care pornesc celelalte păcate, care mențin și
perpetuează viaÈ›a umană. Însă trebuie să le
temperăm prin intermediul unor deprinderi sociale,