

Un militant bucovinean pentru unire ignorat de posteritate: Vasile Lițu
Liviu Papuc
„Vasile LiÈ›u este, de fapt, încă o jertfă
pe care neamul românesc a trebuit s-o facă
pentru înfăptuirea unității sale politice!”
(Dr. Ilie Piticariu)
Din păcate, modestia face casă bună cu uitarea din partea celor din jur. De-abia după 90 de ani de la moarte, ing. Mircea Irimescu din RădăuÈ›i, fost preÈ™edinte al Societății pentru Cultura È™i Literatura Română în Bucovina, îi face loc lui Vasile LiÈ›u într-o carte-enciclopedie cu informaÈ›ii utile (nepreluate, din păcate, de Enciclopedia Bucovineide Emil Satco È™i Alis Niculică, tipărită la Suceava în 2018), pe care le redăm mai jos: „LiÈ›u, Vasile. ? – 1922, Vatra-Dornei. Absolvent al Universității din CernăuÈ›i. membru al Societății StudenÈ›eÈ™ti Dacia, a participat la organizarea participării bucovinenilor la manifestările jubiliare de la BucureÈ™ti din 1906. Sprijinitor al Societății Academice Junimea(1911-1912). Profesor la Gimnaziul Superior de Stat III din CernăuÈ›i, la Gimnaziul Superior Greco-Oriental din Suceava È™i primul director al nou înfiinÈ›atului liceu din Vatra Dornei (după primul război mondial). Editor È™i redactor responsabil al noii serii a publicaÈ›iei sucevene Revista politică(1910-1911). Deputat din partea Partidului Democrat al Unirii în primul Parlament al României Mari (noiembrie 1919 – 1920). Membru al Societății pentru Cultura È™i Literatura Română în Bucovina din perioada austro-ungară”[i].
Adăugăm noi, aici, È™i evenimentul din februarie 1909, raportat de Consulul general cezaro-crăiesc, cavaler de Grzybowski: „Vineri 5 ale lunii, 28 de studenÈ›i aparÈ›inând societăților academice din CernăuÈ›i: Dacia(preÈ™edinte Vasile LiÈ›u), Bucovina(George Palievici) È™i Junimea(vicepreÈ™edinte Crăciun), între care 10 în uniforma respectivelor societăți, au ajuns la PaÈ™cani; de acolo au mers la Ruginoasa, unde, cu ocazia jubileului de 50 de ani al Unirii celor două principate È™i în onoarea principelui Cuza, au organizat o serbare È™i în fosta reÈ™edință de vară. Atât la Ruginoasa, cât È™i în timpul serbărilor de sâmbătă È™i duminică la IaÈ™i, nu au fost È›inute cuvântări contaminate de iredentism. Singura excepÈ›ie a constituit-o cuvântarea studentului Dragomir din CernăuÈ›i, È›inută de pe balconul societății de aici a studenÈ›ilor, Solidaritatea, imediat după sosirea la IaÈ™i, în piaÈ›a Unirii, unde se afla o mulÈ›ime de mai multe mii de oameni. Din cuvântare trebuie reÈ›inut următorul pasaj: Deie Domnul ca în cel mai scurt timp să putem spune: Noi nu venim la voi, ci venim la noi”[ii].
*
La 1910 apărea la Suceava „Revista politică”[iii], o publicaÈ›ie care făcea campanie electorală pentru realegerea contelui Bellegarde ca deputat de Câmpulung în parlamentul de la Viena. În fruntea acesteia se impunea tânărul profesor Vasile LiÈ›u, primit cu rezerve de o parte a eÈ™ichierului politic (È™i nu numai), mai ales din cauza limbajului frust folosit de acesta (pe urma „modelului” Aurel Onciul È™i Florea Lupu). Dar, pe de altă parte, i se recunoÈ™tea, chiar È™i de către adversari: „D. V. LiÅ£u e un tânăr de talent ÅŸi de o rară energie, care, bine întrebuinÅ£ată, ar putea fi de foarte mare folos pentru neam. Îmi pare foarte rău de prezenÅ£a sa în tabăra d-lui conte, căci nu sunt mulÅ£i tinerii care au voinÅ£a de fier a d-lui LiÅ£u”[iv], în vreme ce N. Iorga puncta: „Tineri pe care-i ÅŸtim talentaÅ£i ÅŸi energici ÅŸi pe care-i ÅŸtiam bine intenÅ£ionaÅ£i, scot la Suceava Revista politicănumai pentru a proclama nevoia de a fi reales d. Bellegarde. V. LiÅ£u Å£ine tricolorul înaintea d-lui conte”[v], pentru a continua, în altă parte: „Să părăsească d. LiÅ£u agitaÅ£ia sa stricătoare ÅŸi cu cei de-o vârstă cu d-sa să elaboreze noul program exclusiv naÅ£ional. Åži, împreună, cu energia d-sale superioară ÅŸi cu talentul de luptători prin condei al celorlalÅ£i, să pornească în poporo luptă cum n-a mai fost în Bucovina, o luptă de să trezească morÅ£ii. Avem nevoie de partidul ideilor de azi, cu poporul la bază ÅŸi cu tinerii în frunte”[vi].
Nu am reuÈ™it să vedem vreun număr din gazeta sus-menÈ›ionată, aÈ™a încât nu insistăm.
Vasile LiÈ›u avea deja la activ, la acea dată, mai multe intervenÈ›ii publicistice ample în „Neamul românesc” al lui N. Iorga, între 1908-1910[vii], prin care făcea cunoscute unele stări de lucruri din Bucovina, efectuând, cu această ocazie, È™i incursiuni în trecutul provinciei. Primul articol consistent, MeseriaÅŸi ÅŸi negustori români în Bucovina(„Neamul românesc”, An. III, nr. 7, 16 ian. 1908, p. 102-104), pornea de la faptul că: „Românii din Bucovina au avut până la 1848 meseriaÅŸi ÅŸi negustori organizaÅ£i în bresle, ca ÅŸi în Moldova ÅŸi Muntenia”, pentru a deplânge decăderea: „În 1848 s-au desfiinÅ£at breslele, ÅŸi atunci meseriaÅŸii ÅŸi negustorii români au rămas fără nicio ocrotire ÅŸi sprijin din partea nimănui ÅŸi au fost lăsaÅ£i pradă înrâuririi străinilor, ce înaintau ÅŸi-i copleÅŸeau mereu”, È™i exprimându-È™i încrederea, spre final, după relatarea înființării cabinetelor de citire È™i a unei societăți a meseriaÈ™ilor, în 1907[viii], că „societatea se va îngriji ÅŸi de creÅŸterea naÅ£ională a meseriaÅŸilor ÅŸi muncitorilor români, […] Nădăjduim că acest curent nou va aduce roade frumoase ÅŸi în scurtă vreme vom avea în fiecare oraÅŸ din Bucovina societăţi organizate de meseriaÅŸi români”.
Mai multe articole informează cititorii, uneori cu lux de amănunte, despre sărbători „poporane”, cum ar fi: O serbare poporană în Cupca (Bucovina) (nr. 59, 18 mai 1908, p. 926-927); Serbarea din FrătăuÅ£ul-Vechi(nr. 72, 18 iun. 1908, p. 1132-1134) – sub genericul Din Bucovina, unde continuă È™i cu manifestări similare din alte comune bucovinene[ix]; din nou Din Bucovina(nr. 85, 18 iul. 1908, p. 1339-1340, 1342), în care aflăm amănunte despre Serbarea poporală din Ciudei[x]È™i, în continuare, despre aceea din Voloca (cu participare din Cuciurul-Mare È™i Ceahor)[xi].
Cu acest din urmă articol începe diversificarea paletei de interes a „corespondentului”, pentru că relatează despre concertele absolvenÈ›ilor „Pedagogiului” din CernăuÈ›i[xii], despre starea culturală de la munte (Din Câmpulungul Bucovinei, în nr. 104, 31 aug. 1908, p. 1639-1643)[xiii], noua lege sătească (Din Bucovina, nr. 114, 24 sept. 1908, p. 1799-1802), despre AsociaÈ›ia corpului didactic È™i alegerile comunale din CernăuÈ›i (Din Bucovina, în nr. 19, 22 feb. 1909, p. 302-304)[xiv], sau problema È™i istoricul băncilor săteÈ™ti È™i al unor afaceri cu lemne (Scrisoare din Bucovina, nr. 133, 25 nov. 1909, p. 2268-2276)[xv].
La nivelul anului 1910 nu mai găsim, în „Neamul românesc”, decât două scrisori, prin care Vasile LiÈ›u îÈ™i arată aprecierea privind înfiinÈ›area noului partid al lui N. Iorga[xvi](ceea ce nu-l scuteÈ™te, în acelaÈ™i an, de „corecÈ›ia” administrată de marele diriguitor politic al unei întregi generaÈ›ii, după cum am văzut mai sus) È™i, spre sfârÈ™itul anului (Din Bucovina. II. O explicaÅ£ie, nr. 134, 12 nov. 1910, p. 2139-2141), prin care încearcă să dea explicaÈ›ii referitor la poziÈ›ia pe care o adoptase[xvii]. (Notă: printre numeroasele pseudonime din colecÈ›ia revistei lui N. Iorga este foarte posibil să-i aparÈ›ină unele – dar nu ne hazardăm într-o identificare problematică).
Note:
[i]Mircea Irimescu, Societatea pentru Cultura È™i Literatura Română în Bucovina (1862-2012). La 150 de ani, vol. II, Voluntariat bucovinean. Membrii Societății, Edit. „Septentrion” RădăuÈ›i, 2013, p. 332.
[ii]Cornelia Bodea, Radu Ștefan Vergatti, Nicolae Iorga în arhivele vieneze È™i ale siguranÈ›ei regale (1903-1914), BucureÈ™ti, Mica Valahie, 2012, p. 119.
[iii]„REVISTA POLITICÄ‚. Săptămânal, în fiecare duminică, cu un supliment al deputatului de Câmpulung, contele Bellegarde. Editor: Vasile LiÈ›u. Red. resp.: Ioan Niculică. Suceava. 16 oct. 1910 – 30 apr.1911”, în Emil Satco, Alis Niculică,Enciclopedia Bucovinei. Personalități, localități, societăți, presă, instituÈ›ii, vol. III, Editura Karl A. Romstorfer, Suceava, 2018, p. 270.
[iv]Corespondent, Din Bucovina: alegerea de la Câmpulung. O părere, în „Neamul românesc”, An. V, nr. 128, 29 oct. 1910, p. 2044-2046.
[v]N. Iorga, Ce e în Bucovina?, în „Neamul românesc”, An. V, nr. 128, 29 oct. 1910, p. 2033-2034.
[vi]N. Iorga, Retragerea d-lui I. Flondor, în „Neamul românesc”, An. V, nr. 130, 2 nov. 1910, p. 2065-2066.
[vii]Printre care È™i Scrisoarea deschisă din nr. 15, 3 feb. 1908, p. 236-237, prin care o sumă de studenÈ›i (printre care Ion Grămadă, Vasile LiÅ£u, Ion BileÅ£chi, Nicolai Tcaciuc, Alexandru Morariu, Adela Volcinschi, Adriana Volcinschi, Alecu Procopovici, Vica Å¢urcan, Vasile Greciuc, Ilie Bacinschi, VincenÅ£iu Jemna) respingeau „cu indignare suspicionările maliÅ£ioase ÅŸi atacurile nedrepte din n-l 8 al Apărării NaÅ£ionalela adresa iubitului profesor” Sextil PuÅŸcariu.
[viii]„Mai mulÅ£i oameni de bine, între care dd. profesori L. Bodnărescu, Petru Popescu, Dimitrie Cărbune, Modest C. Scalat ÅŸi societatea Dacia[…] s-au hotărât să înfiinÅ£eze o societate pentru înaintarea ÅŸi cultivarea celor din CernăuÅ£i ÅŸi suburbii. Societatea s-a înfiinÅ£at în primăvara anului 1907 ÅŸi are vreo 140 de membri, dintre meseriaÅŸi de felurite bresle ÅŸi mai mulÅ£i membri fundatori. Societatea caută să apere drepturile tuturor meseriaÅŸilor români, să aÅŸeze băieÅ£i de român pe la meserii ÅŸi prăvălii bune ÅŸi rentabile, ÅŸi se îngrijeÅŸte ca meseriaÅŸii români ce lucrează pe la meÅŸteri străini să fie ocrotiÅ£i ÅŸi plătiÅ£i bine, iar, la urmă, să li se deie atestat pentru munca lor. Până acum se află aproape 100 de băieÅ£i români pe la meserii ÅŸi prăvălii numai în CernăuÅ£i, ÅŸi societatea îi are în vedere. Totodată societatea a intrat în legătură cu Guvernul român ÅŸi l-a rugat să admită vreo câÅ£iva băieÅ£i români din Bucovina la ÅŸcoala de arte ÅŸi meserii din IaÅŸi. Guvernul român a admis câte patru băieÅ£i în fiecare an, cu toată cheltuiala Statului. […] Apoi a intrat în legătură ÅŸi cu Ministeriul de Comerciu din Viena ÅŸi a cerut ajutoare pentru vreo treizeci de dulgheri români, ca să cerceteze un curs teoretic-practic de trei luni în Viena”.
[ix]„În ziua SfinÅ£ilor Constantin ÅŸi Elena s-a sfinÅ£it localul ÅŸi „proaÅŸca” Societăţii ArcaÅŸuldin FrătăuÅ£ul-Vechi. Nănaşă i-a fost Societatea studenÅ£ească Dacia. După sfinÅ£ire a fost serbare poporală în grădina gospodarului Luchian. Au fost săteni ÅŸi reprezentanÅ£i ai pompierilor din RădăuÅ£i ÅŸi ArcaÅŸiidin FrătăuÅ£ul-Nou cu căpitanul lor, păr. Vespasian ReuÅ£, ÅŸi toÅ£i cărturarii satului. De ÎnălÅ£area Domnului s-a inaugurat steagul Societăţii ArcaÅŸuldin PătrăuÅ£ul-de-Jos pe Siret ÅŸi de Dumineca Mare în Crasna-Ilschi. Nănaşă la amândouă inaugurările a fost Societatea Dacia”.
[x]„De SfinÅ£ii Apostoli Petru ÅŸi Pavel s-a inaugurat steagul Societăţii ArcaÅŸuldin Ciudei. NănaÅŸi au fost d-na HruÅŸca, d. I. Cuparencu ÅŸi învăţătorul-diriginte Braha, precum ÅŸi societăţile studenÅ£eÅŸti Bucovina, Dacia, care a condus toată serbarea, ÅŸi Junimea. Au fost «arcaÅŸi» din vreo zece sate din împrejurime, la vreo ÅŸase mii de oameni. Numai preotul satului, CărăuÅŸ, n-a voit să vie, cu toate rugăminÅ£ile”.
[xi]„Duminecă, 6 iulie, ArcaÅŸuldin Voloca a dat o serbare poporală. Au fost preoÅ£ii ÅŸi învăţătorii din sat ÅŸi din împrejurime, arcaÅŸii din Cuciurul-Mare cu steagul lor ÅŸi cei din Ceahor, d. I. Cuparencu, apoi reprezentanÅ£i din societăţile studenÅ£eÅŸti DaciaÅŸi JunimeaÅŸi alÅ£ii. Au vorbit sătenilor căpitanul arcaÅŸilor, păr. Velehovschi, d. I. Cuparencu ÅŸi un reprezentant al Daciei. S-a dat un concert cu arcaÅŸii ÅŸi o reprezentaÅ£ie de teatru: Vivandiera. Mare silinţă pentru reuÅŸita serbării ÅŸi-au dat păr. Velehorschi ÅŸi învăţătorul Sfecla, conducătorul coruluiArcaÅŸului”.
[xii]„De vreo patru ani încoace, de când s-au deÅŸteptat ÅŸi învăţătorii la viaÅ£a naÅ£ională conscientă, absolventele ÅŸi absolvenÅ£ii români ai Pedagogiului dau concerte prin oraÅŸele mai însemnate, ÅŸi aÅŸa se introduc în viaÅ£a socială. Cântecele pentru concert sunt numai româneÅŸti ÅŸi-s alese întotdeauna din compozitorii noÅŸtri cei mai de seamă: Vidu, Musicescu, Chiriac, Porumbescu, Dima, Brediceanu, Murăşanu etc. […] În timpul cântecului se execută ÅŸi jocuri naÅ£ionale, ca: Bătuta, Brâul, CăluÅŸerul etc. În felul acesta, s-a adus un curent nou pe la petrecerile românilor, care erau seci ÅŸi la care se jucau mai mult valsuri ÅŸi polci, iar limba de conversaÅ£ie era, ÅŸi mai este încă, pe la balurile de elită – cea nemÅ£ească sau polecească, numai cea românească nu, […]”(nr. 85, 18 iul. 1908, p. 1339-1340, 1342).
[xiii]„Sunt aproape la 7.000 de români ÅŸi au trei biserici cu patru preoÅ£i, două ÅŸcoli primare, o ÅŸcoală secundară ÅŸi o ÅŸcoală pentru săparea lemnului. Românii au mai multe societăţi. Pentru ţărani este cabinetul de citire DeÅŸteptarea, care a suferit ÅŸi sufere mult din cauza conducerii. Are o bibliotecă ÅŸi mai multe gazete. Acuma strânge bani pentru o Casă naÅ£ională. Clubul Rarău, pentru intelectuali, cu multe gazete ÅŸi reviste române ÅŸi străine ÅŸi cu dezbinări între «academici» ÅŸi «semiculÅ£i». Filiala Åžcoala românăpentru sprijinirea elevilor sărmani a înfiinÅ£at o librărie ÅŸi tipografie românească. Mai afli: Banca sătească, condusă de păr. LuÅ£a ÅŸi dascălul G. Hutu, cu un capital de peste 100.000 de coroane ÅŸi peste 400 de membri, ÅŸi Prăvălia românească, o filială a celei din CernăuÅ£i, societatea Doamnelor româneÅŸi Reuniunea meseriaÅŸilor românidin Câmpulung ÅŸi împrejurime. Sunt multe societăţi culturale, care au ca scop dezvoltarea ÅŸi întărirea poporului român, însă sunt ÅŸi multe neînÅ£elegeri ÅŸi dezbinări între intelectuali, care nu-ÅŸi pot împărÅ£i puterea ÅŸi vaza”.
[xiv]„Curentul nou naÅ£ionalist prinde din ce în ce mai mult ÅŸi cucereÅŸte învăţătorimea românească din Bucovina. Credem că învăţătorii noÅŸtri înÅ£eleg chemarea lor ÅŸi-ÅŸi vor face cu conÅŸtiinţă datoria lor ca luminători ai neamului”.
[xv]„O pacoste ÅŸi o primejdie nespus de mare pentru ţărănime a fost banca sătească din GaliÅ£ia, care a sărăcit aproape trei ÅŸferturi dintre ţăranii cei mai bogaÅ£i”.
[xvi]„Programul naÅ£ionalist-democrat e izvorât din adevăratele nevoi ale neamului, cuprinde toate păturile societăţii româneÅŸti ÅŸi dă chezăşie sigură că prin mijloacele ce ÅŸi le alege în luptă va îndestula toate trebuinÅ£ele. Ce-i mai mult, că într-o măsură largă caută să deie o soluÅ£ie prielnică ÅŸi nimerită chestiei ţărăneÅŸti din România” (nr. 52, 30 apr. 1910, p. 822-823).
[xvii]„Nu ÅŸtiu cum m-aÅ£i înÅ£eles din scrisorile trimise de mine până acuma. Am Å£inut să vă Å£in în curent, după putinţă, de cele ce se petrec la noi. Corespondentul din Câmpulung v-a informat greÅŸit. Eu nu am făcut nimica fără de îndemnul ÅŸi rugămintea sătenilor mei. Nu obiÅŸnuiesc niciodată să mă împotrivesc voinÅ£ei poporului. Cum m-au rugat sătenii mei ÅŸi cei din Dorna, aÅŸa am făcut”.