

Două proze
Matei Vișniec
Valul ÅŸi trepiedul
Pot să vă spun fără ezitare că marea era calmă iar cerul senin. ToÅ£i cei care s-au aflat pe faleză, în jur de treizeci de persoane, vă pot confirma acest lucru. Nu sufla nici o adiere de vînt, dar era destul de frig. Toată lumea se adunase acolo pentru a contempla apusul soarelui. Unii aveau aparatele de fotografiat pregătite… Era chiar ÅŸi un pictor acolo, cu ÅŸevaletul în faÅ£a sa ÅŸi cu paleta de culori pregătită. Absolut nimeni nu se aÅŸtepta să vină brusc peste ei un val atît de puternic. Cînd valul s-a prăbuÅŸit brusc peste noi cam toÅ£i am început să rîdem. De fapt am fost uÅŸor stropiÅ£i, asta-i tot. Un copil care se afla căţărat pe balustrada de la marginea falezei s-a speriat ÅŸi a Å£ipat, dar pînă la urmă ÅŸi el a început să rîdă, aÅŸa ud cum era… Apoi am privit cu toÅ£ii apusul soarelui, nu s-a mai întîmplat nimic special, deÅŸi unii dintre cei aflaÅ£i acolo au preferat să se îndepărteze puÅ£in de marginea falezei.
Ceea ce pot să vă spun este că marea mi s-a părut puÅ£in bizară în acea seară. Cerul era senin, dar marea nu era chiar liniÅŸtită. De fapt, am avut impresia că valurile, în loc să vină spre mal, spre falzeza unde ne aflam cam vreo douăzeci ÅŸi cinci de persoane, se îndepărtau de noi. Dar nimeni nu s-a alarmat din această cauză. AÅŸteptam cu toÅ£ii apusul soarelui ÅŸi eram fascinaÅ£i de forma unor nori care păreau în flăcări. ToÅ£i priveam în aceeaÅŸi direcÅ£ie, nimeni nu scotea un cuvînt. Doar un băieÅ£el de vreo zece ani, foarte prost crescut, a încălecat pe balustradă, ceea ce mi s-a părut destul de periculos pentru că pe partea cealaltă se căsca de fapt hăul, dacă ar fi căzut s-ar fi zdrobit de pietrele de la baza falezei. Atunci a venit valul, ca din senin, ÅŸi probabil că puÅŸtiul ar fi fost aspirat de val dacă un pictor aflat acolo, cu ÅŸevaletul sub braÅ£, nu l-ar fi prins în ultima clipă.
Era o după-amiază cu ceva vînt, probabil că din cauza aceasta s-a întîmplat ce s-a întîmplat. Mai toÅ£i cei aflaÅ£i pe faleză, cam vreo douăzeci de persoane, încercam să ne protejăm de vînt, care bătea dinspre mare. În acelaÅŸi timp admiram cu respiraÅ£ia tăiată apusul soarelui, pentru că imaginea era tulburătoare. Tot cerul era greu de nori, doar la orizont cerul se degajase total ÅŸi acolo, între masa de nori ÅŸi linia mării, se eliberase aÅŸa, un fel de fîÅŸie de cer senin, iar discul roÅŸu al soarelui încremenise pe acea porÅ£iune. Atunci a venit valul, probabil s-au combinat niÅŸte elemente, undele solare au provocat poate brusc o explozie marină chiar la baza falezei. Apa a Å£îÅŸnit ca un gheizer ÅŸi a propulsat-o pur ÅŸi simplu în aer pe o fetiţă care se aplecase peste balustradă. Cred că jetul acesta de apă venit de jos a ridicat-o cam cu vreo doi, trei metri în aer, noroc că un pictor care tocmai îÅŸi instala ÅŸevaletul a avut reflexul să întindă braÅ£ele ÅŸi s-o prindă ca pe o minge.
Cînd a venit valul mă aflam chiar lîngă o familie cu doi copii, un băieÅ£el ÅŸi o fetiţă. Erau de fapt mai multe familii cu copii acolo, ÅŸi toÅ£i copiii se cam zbenguiau. PărinÅ£ii ar fi vrut să privească poate apusul soarelui, dar copiii nu aveau răbdare, era o chirăială indescripitibilă pe faleză. Copiii Å£ipau mai tare ca pescăruÅŸii, se alergau unii pe alÅ£ii, cîÅ£iva erau căţăraÅ£i pe balustradă. Noroc că de partea cealaltă era o fîÅŸie lungă de nisip fin, dacă ar fi căzut nisipiul le-ar fi amortizat căderea. Nimeni nu se aÅŸtepta deci la aÅŸa ceva, marea era în plin reflux, se îndepărtase de noi cu cel puÅ£in cinci sute de metri sau chiar mai mult. De altfel cred că valul a venit purtat de un fel de mini-tornadă. Am auzit că uneori se formează astfel de mini-tornade din cauza căldurii. Ziua fusese caniculară ÅŸi chiar ÅŸi în acel moment, cu cîteva minute înainte de apusul soarelui, abia puteam respira. Cînd valul s-a prăbuÅŸit peste noi, întîi am scos cu toÅ£ii un fel de ooooo aprobator, apa ne-a răcorit. Abia apoi cineva a strigat "lipseÅŸte un copil" ÅŸi toÅ£i părinÅ£ii s-au repezit să-ÅŸi ia copii de mînă. Åži într-adevăt, lipsea un băieÅ£el de vreo ÅŸapte ani, valul îl înÅŸfăcase ÅŸi îl tîrîse vreo patruzeci de metri, dar nu mai mult. De altfel copilul s-a ridicat imediat ÅŸi a început să alerge spre noi cu braÅ£ele deschise.
Trei copii au fost, în total, înÅŸfăcaÅ£i de val ieri seară, vă spun acest lucru pentru că am fost acolo, am filmat totul, ÅŸtiu ce s-a întîmplat secundă cu secundă. Îmi instalasem de altfel un trepied ca să fotografiez apusul soarelui. Sperasem să fiu singur acolo, pe acel pinten de faleză care avansa în mare. Valurile care se spărgeau de baza falezei erau de altfel asurzitoare, chiar am remarcat la un moment dat că nu ne auzeam unul pe altul. Cineva, aflat lîngă mine, m-a întrebat "sunteÅ£i pictor?" dar cînd eu i-am spus "sunt fotograf" nu m-a auzit ÅŸi a dat, aÅŸa, din mînă, ca ÅŸi cum ar fi spus "inutil să mai continuăm conversaÅ£ia". Pe fondul acela de zgomot infernal a venit valul, probabil că din cauza zgomotului nici nu l-am auzit. Un copil care se afla pe umerii tatălui său ÅŸi doi alÅ£i copii pe care îi Å£inea o mamă de mînă au fost aspiraÅ£i pur ÅŸi simplu de val. Am avut o intuiÅ£ie fantastică să apăs în acel moment pe butonul de înregistrare video al aparatului. Poftim, puteÅ£i vedea, la o secundă după ce valul s-a restras, pe umerii bărbatului nu se mai află nici un copil, iar mama a rămas cu braÅ£ele suspendate în aer. Partea cea mai inexplicabilă este însă gheizerul, pentru că două secunde mai tîrziu un jet Å£iÅŸnit de nu ÅŸtiu unde i-a aruncat pe copii înapoi pe faleză…
În mod normal n-ar fi trebuit să ne înghesuim toÅ£i pe acea stîncă, dar apusul soarelui ne-a fascinat. Întîi s-a urcat pe stîncă un individ care ÅŸi-a instalat acolo un trepied ÅŸi un aparat de fotografiat. Apoi s-au înghesuit pe bucăţica aceea de rocă vulcanică în jur de zece persoane. I-am numărat pentru că am avut un fel de presimÅ£ire, mi-am spus "ia te uită, nu ne cunoaÅŸtem dar ne-am înghesuit unii în alÅ£ii ca în metrou". La un moment dat încă o familie cu doi copii a vrut să urce pe stîncă dar fotograful le-a strigat "nu veniÅ£i că nu mai e loc, ne punem cu toÅ£ii în pericol". Cînd a venit valul, ca o caracatiţă, eram deci aproape lipiÅ£i unul de altul, formam un fel de pachet uman, nu am alte termen pentru a descrie situaÅ£ia. Valul s-a prăbuÅŸit peste noi cu mare forţă, atunci mi-am dat seama cît de grea poate fi apa. Instinctiv ne-am dat atunci mîinile pentru că am realizat primejdia iar cineva a striga "copiii la mijloc!". BineînÅ£eles că apa ne-a păstruns pînă la oase. Cînd valul s-a retras cineva a întrebat "suntem toÅ£i?" Numai că nimeni mai avea chef să ne numărăm, toÅ£i ne-am repezit să coborîm de pe stîncă. Cadavrul fotografului a fost descoperit abia a doua zi dimineaţă. Culmea, se afla tot pe stîncă, pe stînca pe care o părăsiserăm toÅ£i, sau aÅŸa avuseserăm impresia.
Dintotdeauna am ÅŸtiut că marea este perfidă, ÅŸi din acest motiv nu mă apropii niciodată de marginea unei faleze cînd marea urcă, cînd vine fluxul. Eu am văzut cele două familii cu copii cum se duceau pe un fel de promontoriu ca să admire apusul soarelui, dar nu m-am luat după ei, am rămas la o distanţă apreciabilă. Marea era calmă, dar bătea puÅ£in vînt. Nu-mi pot explica nici acum de unde a venit atît de repede acel val de ceaţă. Practic în numai cîteva secunde grupul de oameni aflat acolo, pe acel promontoriu, a fost învăluit în ceaţă, ceea ce m-a stupefiat. Am vrut să le strig "atenÅ£ie, fiÅ£i atenÅ£i unde puneÅ£i piciorul" dar n-am mai avut timp. După ce a venit brusc ceaÅ£a a venit brusc ÅŸi un val care cred că i-a aspirat pe toÅ£i. Eu sunt cel care a dat alarma, dar nu mi-a fost uÅŸor să găsesc o cabină telefonică. Cel mai ciudat mi se pare însă că în cabina telefonică am găsit un trepied, dar nu ÅŸtiu cine l-a uitat acolo.
​
Rana din călcîi
​
Dragă Clemans,
ÎÅ£i scriu pentru că mi s-a întîmplat un lucru îngrozitor: acum trei zile, în grădină, am strivit un melc sub talpa piciorului. Sub talpa piciorului stîng. Nu pot să-Å£i spun ce senzaÅ£ie de panică m-a cuprins cînd am auzit craaaac. Noroc că eram desculÅ£, ceea ce a mai atenuat, cred, presiunea asupra cochiliei.
În clipa cînd am simÅ£it că talpa piciorului meu stîng se abate asupra unei mici sfere sfărîmicioase, mi-am dat seama imediat că nu poate fi altceva decît un melc. Am încercat să fac o piruetă, să-mi transfer greutatea corpului pe celălalt picior. M-am răsucit brusc, m-am agăţat cu braÅ£ele de aer, aproape că mi-am desÅŸurubat capul din trup crezînd că mă pot ridica, prin forÅ£a creierului, în aer, măcar cu un milimetru, pentru a nu strivi total melcul. Într-o fracÅ£iune se secundă toate moleculele corpului meu s-au repezit parcă să mă ajute, să mă facă mai uÅŸor, să intru în levitaÅ£ie… Åži ceva, ceva, tot am reuÅŸit pentru că nu l-am strivit de tot, i-am fisurat doar cochilia iar un mic fragment din cochilia sa mi-a intrat chiar în călcîi…
Dumnezeule, de ce oare nu mă uit pe unde calc cînd mă plimb prin grădină? De fapt eram aÅŸezat sub măr, scriam la masa mea de sub măr, eram inspirat, de două ore nu mai ridicasem ochii de pe maldărul de foi. Åži nu ÅŸtiu din ce motiv m-am speriat brusc, mi-am spus: "ÅŸi dacă mi se prăbuÅŸeÅŸte un măr peste călimară?" Åžtii bine că din trei în trei ani mărul din grădina mea este sinucigaÅŸ, face mult prea multe mere ca ÅŸi cum ar vrea să se surpe sub ele, să-ÅŸi frîngă crengile, să se prăbuÅŸească în neant… M-am ÅŸi văzut cu călimara răsturnată peste foi, cu toată munca dimineÅ£ii distrusă de un măr asasin. Imaginea cernelii răspîndindu-se peste poemele mele scrise cu atîta febrilitate m-a panicat, m-am ridicat brusc ca să mă mut sub cireÅŸ… Åži atunci s-a întîmplat nenorocirea.
ÎÅ£i spun, dragă Clemans, că mă simt ca un ucigaÅŸ. Un ucigaÅŸ de melci. Ar fi trebuit, poate, să mă gîndesc că după ploaia lejeră din ajun melcii urmau să iasă ca să-ÅŸi astîmpere setea. Ar fi trebuit să calc cu atenÅ£ie, să dau iarba la o parte cu mîinile ca să văd pe ce pun piciorul. Iată de ce încrederea mea în om scade pe zi ce trece, pentru că nu mai avem acest reflex. Oare cîte gîngănii, fiinÅ£e minuscule, larve ÅŸi zvîcnete de viaţă ucidem cînd mergem desculÅ£i prin iarbă? Ce sens mai au poemele mele cînd, cu ele în mînă, trecînd de la un arbore la altul, strivesc sub tălpi o creatură atît de gingaşă precum melcul?
Ce face melcul, mă întrebi? L-am luat bineînÅ£eles în palmă ÅŸi l-am examinat imediat. Era traumatizat, se ascunsese în cochilia spartă ÅŸi aÅŸtepta palpitînd uÅŸor, probabil pregătit pentru un nou ÅŸoc. Probabil că avusese aceeaÅŸi reacÅ£ie pe care o avem, noi, oamenii, după un cutremur, ÅŸtim că pericolul nu a trecut, orice seism este urmat de o serie de replici… Melcul agresat de mine se aÅŸtepta deci la orice, ÅŸi mi-a luat mult timp ca să-l liniÅŸtesc. L-am aÅŸezat pe o frunză de cireÅŸ, pe masa de sub cireÅŸ. Cel puÅ£in acolo era la adăpost, cireÅŸele erau trecute din luna mai, nimic nu se mai putea prăbuÅŸi peste el. Privindu-l ÅŸi aÅŸteptînd să scoată din nou capul, m-am gîndit la viaÅ£a plină de pericole pe care o duc melcii din grădina mea în momentul cînd merele încep să cadă ca proastele din măr. Oare nu vor fi fiind ÅŸi alÅ£i melci prin iarbă, striviÅ£i nu de mine ci de merele sinucigaÅŸe? În fiecare dimineaţă cînd ies în grădină primul lucru care mă uimeÅŸte în această lună august sunt merele căzute din măr… Zeci ÅŸi zeci de mere… În fiecare dimineaţă sub măr descopăr un covor de mere, fără ca numărul merelor agăţate încă de ramuri să diminueze…
Da, am stat de vorbă cu melcul. I-am cerut iertare. L-am reanimat cu aburii calzi ai gurii mele. I-am cîntat. Iar în momentul cînd ÅŸi-a scos din nou capul ÅŸi a început să-ÅŸi agite coarnele, am respirat oarecum uÅŸurat. M-am întors apoi în cameră ÅŸi am răsfoit Enciclopedia melcilorpe care mi-ai dăruit-o tu de Crăciun. Oare ai presimÅ£i că într-o bună zi voi avea nevoie de ea? Din păcate, verdictul experÅ£ilor este fără drept de apel: un melc cu cochilia spartă nu poate supravieÅ£ui mai mult de trei zile…
Da, melcul agonizează de fapt de trei zile. Îl stropesc din cînd în cînd cu apă ca să nu se deshidrateze, dar ÅŸtiu că nu mai are mult de trăit. Am încercat să acopăr crăpătura din cochilie cu răşină de brad ÅŸi cu ceară luată direct din stup. Din păcate ceea ce s-a sfărîmat nu se mai lipeÅŸte la loc.
Am încercat să-l pun din nou în iarbă, în iarba de sub cireÅŸ, sperînd că sentimentul revenirii la libertate l-ar putea regenera, i-ar putea da noi puteri. Dar melcul meu nu mai are forţă, din păcate. Tot ce poate face este să-ÅŸi scoată ÅŸi să-ÅŸi retragă coarnele. Parcă respiră prin ele. Îi urmăresc de două nopÅ£i această miÅŸcare continuă, la lumina lunii. Iar în timpul zilei îl transfer în pivninţă, printre borcanele cu murături, ca să-l feresc de agresiunea solară.
Iubita mea Clemans, s-ar putea să mă crezi nebun dar am impresia că melcul vrea să-mi transmită ceva. Această miÅŸcare a coarnelor sale nu este haotică. Dimpotrivă, este foarte precisă. Întîi îÅŸi scoate cornul drept. Apoi îÅŸi scoate cornul stîng. Rămîne cu ele aÅŸa timp de treizeci de secunde. Apoi le retrage pe amîndouă. Apoi îÅŸi scoate numai cornul stîng, îl retrage, îl scoate din nou, îl retrage. Apoi face acelaÅŸi lucru cu cornul drept. Din nou rămîne nemiÅŸcat timp de treizeci de secunde. Apoi repetă miÅŸcarea, dar de trei ori, cu cornul stîng, apoi din nou, de trei ori, ci cornul drept.
Mi-am adus lupa ÅŸi urmăresc acum cu ÅŸi mai multă atenÅ£ie miÅŸcările coarnelor sale. Nu mai am nici o îndoială. Există un alfabet MORSE al melcilor. Melcul strivit de mine vrea să-mi comunice ceva. Îmi transmite ceva. Acest tip de repetabilitate nu o au decît fiinÅ£ele dotate cu inteligenţă, capabile să inventeze un limbaj…
Am încercat cu, două degete, să ating coranele melcului! Incredibil! Am stat aÅŸa nemiÅŸcaÅ£i timp de o oră. Simt că s-a întîmplat ceva în corpul meu. Ceva, un fel de energie, s-a transferat de la melc la mine! Parcă am fost traversat de o vibraÅ£ie, parcă mi s-a strecurat o furnică în sînge ÅŸi parcă m-a parcurs din creÅŸtet pînă în tălpi.
Nici rana mea din călcîi nu mai puroiază, acum trei zile se infectase, mirosea urît, dar acum s-a închis.